hUbBsAn

ETT FALSKT LEENDE GÖR DET HELA BARA SÄMRE!

en bra chef!

Kategori: Allmänt

Hur ser en idealisk chef ut - från personalens perspektiv?
Jag har haft min beskärda del av chefer - de flesta både bra och dåliga.
Om jag skulle plocka ihop en idealisk chef från min egen tid som anställd 
skulle han/hon se ut ungefär så här:


1. Tar ut kursen och står för den.

2. Står tydligt på min sida i blåsväder. Du vet hur det gamla talesättet lyder: Tala din vän tillrätta i hemlighet, 
men beröm honom inför andra :-).

3. Lyssnar på förslag, även om det ibland är förtäckt som gnäll.

4. Intresserar sig för medarbetarnas utveckling mer än att ha babbliga obligatoriska utvecklingssamtal en 
gång om året.

5. Tar hand om den ambitiöse - för företagets bästa.

6. Är chef för att han/hon gillar att vara chef, inte för att det blivit en naturlig befordringsgång

7. Ställer krav och ger belöningar för extra väl utfört arbete.

8. Vågar släppa kontrollen och lita på folk.

9. Delegerar och följer upp - godkänner - delegerar ännu mer.

10. Inser sin betydelse för personalens välbefinnande. En bra chef lämnar problemen hemma - hemma.
HUBBS

Kommentarer

  • M säger:

    Det är ju dig själv du pratar om;)

    2010-12-07 | 07:33:55
  • HUBBSAN säger:

    eller den jag hoppas mig bli :)

    2010-12-07 | 16:57:57

Kommentera inlägget här: