hUbBsAn

ETT FALSKT LEENDE GÖR DET HELA BARA SÄMRE!

bara 5 dagar kvar av KAKMONSTRET

Kategori: Allmänt

för de första känns de lite underligt utan syrran på hempan
Vrånk ä guld såååå guld men sys är ju inte där
å de ä hon som ä Hempan

sen känns de både skönt å konstigt att stänga på söndag
skönt att få ledigt å va med juvelerna mina
men tråkigt att de ä sista gången faktist
snyft
de ä ju massa underbara människor, vänner man träffar varje dag
och varje dag får man prata tull med människor
detta kommer saknas

i möra gör Annika sommarens första da på vår hempa å gissa
de ä kall räkpaj till hennes ära!!!!

Annika å Markus kom igår
å de ä så trevligt
har grilla idag å i morgon blir de kräftisar!!! gött

nej nu ska dammsugaren fram en sväng
måste jaga rävarna lite... haha


Ha en trevlig kväll och en underbar natt
så ses vi snart

kramen H

Kommentarer

  • Ymre Luntjärn säger:

    Semmestern kom och kramtomaten och jag for till härjedalen,tankade på okq8 och skulle vidare men vi kom bara ett par meter ut på riksvägen såg vi att hembyggsgården hade mat och kaffe.

    -Ska vi prova,kaffesugen?

    -Titta räkpaj finns det här,det vill jag ha.

    När jag skulle beställa fick jag se en tjej ca 29-30 år något rund med brunt hår och färgad rödlila slingor.

    -Turista i Hede eller genomresa frågade hon med vidundlig härlig Härjedalsmål.

    Men bara för att inte bli smittad av en glad tjej så var min kommentar,

    -Två koppar kaffe och räkpaj,smakar det bra så stannar jag en dag i Hede,det är marknad här i morgon,jo nog smakade det bra det blev påtår också.

    Vi satte oss ute och bland oss var de Tyskar och Holländare många med husbilar och en och annan motorcyckel.Kramtomaten och jag satt och småviskade när en bekant ansikte dök upp,han titta en stund tillbaka och kom fram.

    -Ymre Luntjärn, är det du?Det var inte igår vi råkas,fär du genom eller bli du kvar i Hede?

    -Hej Mats,bor du kvar i Hede? Du hade missionsuppdrag, fastnade du här?

    -Jo förstår du,fru och barn med barnbarn och två av tre har du redan träffat,du köpte kaffe av dem,Helena och Marina.

    -Hur är det med gamlingarna i Klövsjö,frågade jag.

    -Jo jag skall dit och bonda,slå hö,vill du bli mä,

    det finns plats hos mig så åker vi dit i möra.

    Sagt och gjort det blev som planerat.

    Att komma till ett hem i Hede där man efter nogrant konsentrerad lyssna på dialekt där det är mö dö mä hö dös bläs och möra döra m.m och om det inte räckte med en sort dialekt utan det fanns ett fruntimmer där från kumla men bördig från Klövsjö men efter en timmes prat, gissa vem som vann.Stockholmtugget,Hedemålet eller Kumla-Klövsjömålet.Morgondagen kom och vi for till Klövsjö,där fick jag köra traktor ,en gammal ferguson med taskiga bromsar, åkte och vände på "höa" sedan kom "slåtterdopet" jag skulle slå med slåtterbalken utför ett stup,liabacken.Jag körde från sida till sida och ju mer och närmare branten jag kom så gick maskin bäst åt höger eftersom förgasan satt på högersida men vid varje vänsterköret fick man hjälpa till att skjuta på och värre blev det när det var som brantast tillslut fick man frihjula tillbaks men sen kom eländet,jag halkade,for ner och åkte av skorna kämpade med mitt liv,släpp försjutton inte maskinen så du kommer under den, tänkte jag.Hjärtat började banka och frimmer kom i ögat nej helvete heller,maskinen dog,(tur det, kunde vara jag)jag drog maskinen opp och satte mig en stund då en äldre man kom fram och sa,

    -dina skor?

    -Tack,jag undrade just vad jag la dem.

    -Går det bra? frågade Mats

    -Vilar mig bara,svarade jag,och vad händer,

    Mats springer med maskinen i kortbyxor och stövlar,klipper från höger springer tillbaka med frihjul på maskinen så inte bensinen tar slut i förgasan,fram och tillbaka och mina vänner,barn till denna kille och hans far som slutade att bonda vid nittioett års ålder,vad i himmelens namn har de ätit när de var små?

    Höet skulle ligga en dag att torka så jag bestämde att prova fiska.Som liten blev jag depoterad till en vall mot särvsjöhållet till,kunde vara kul att småfiska i bäckarna och i Lunån tror jag det heter,nåja drog dit och knallade upp mot Särvfjället,hittade en bra bäck och började fiska.

    Jodå,samma kvicka lindragning och det satt en liten öring,måste medje att bäckmete är det bland det roligaste fiske som finns men då började att regna,lite fint men åskan närmade sig,så jag gick in mot skogen och kom fram till en gammal martall.

    Barken var bortriven och grova spår av revor längs med stammen,en kall rysning for igenom mig och vände snabbt därifrån,björn, nej den vill jag inte träffa så bättre fly än illa fäkta,mot bilen sedan raka vägen till Villagatan.Kvällens höjpunkt var picknicken,med allas vänners lag,tillrop med korv och öl och lotter, så frågade jag.

    -var köper jag lotter,av vem?

    -LottOlga,din tur kommer snart hon missar ingen.Jag satt där och väntade men tröttnade och började gå runt bland folket och en del hejade och andra bara fortsatte sitt skränande men huvudsak att de har kul ihop,hulliganer såg jag inte till,kom fram till ett gäng som lutade sig ner mot en som låg,tjejen från "hempan" som sålde kaffet och räkpajen stod på knä över en äldre kvinna,nyfiken som jag är frågade jag var det var.

    -Det är momma som har överansträngt sig,det är lugnt.

    -Hör du Stockholmarn,köp lotter så jag får slut på ringen säger "momma",Jodå hon missade inte mig och jag med viss road glädje fick träffa LottOlga,det blev några lotter men ingen vinst,mot kvällningen knallade jag hem för att knoppa och kramtomaten var kvar till dansen och dan där på blev det fika och räkpaj på "hempan" sedan hem till stan, och till sist vill jag bara äääärsc kram från oss

    MVH

    Ymre Luntjärn med kramtomaten

    2008-08-09 | 17:32:50

Kommentera inlägget här: